Popraw się na 5 km… pilatesem


Wynik biegacza jest wypadkową kilku czynników. Pod uwagę trzeba wziąć m.in. maksymalny pobór tlenu (VO2max) i zdolność do utrzymania jego poziomu na wysokim poziomie przez dłuższy czas. Ważna jest również ekonomia biegu czyli koszt metaboliczny, przez naukowców określany jako zużycie tlenu podczas subintensywnego biegu na określonym dystansie.

Obniżenie tego kosztu jest zjawiskiem pożądanym przez biegaczy i możliwym do osiągnięcia dzięki ćwiczeniom. Brazylijscy naukowcy postanowili przyjrzeć się tej zależności dokładniej i sprawdzić jak ćwiczenia obejmujące mięśnie tułowia, czy też inaczej posturalne, wpłyną na czas osiągany podczas 5-kilometrowego biegu.

Przez 12 tygodni 32 osoby uczestniczyły w programie badawczym. 16 z nich ćwiczyło w tym czasie metodą Pilatesa. druga grupa realizowała wyłącznie trening biegowy. Przed i po programie w obydwu grupach zostały zmierzone wyniki biegu. W czasie programu uczestnicy byli badani pod kątem aktywności mięśniowej.

Okazało się, że zajęcia pilatesu są przydatne w budowaniu formy biegacza. Wyniki na dystansie 5 km osiągane w tej grupie przed rozpoczęciem programu ćwiczeń wynosiły średnio 25.65 minut, a po jego zakończeniu, czyli po 12 tygodniach 23.23 minuty. Poprawa była więc na tyle istotna, że mogłaby zaważyć na nowej życiówce.

W grupie kontrolnej, która w tym czasie tylko biegała, przed rozpoczęciem badań wyniki oscylowały na poziomie 25.33 minut, po eksperymencie – 24.61 minuty.

Na korzyść grupy pilatesowej świadczą również inne wyniki. Spadł koszt metaboliczny – 4.33 J.kg. podczas gdy w grupie kontrolnej wynosił 4.71 J.kg. Zmniejsza była również elektomiograficzna aktywność mięśni tułowia podczas submaksymalnego biegu.

Zachęceni?

IB

źródło


Polecamy również:


Podziel się: